נשים וגברים בערב ובמערב- ניתוח הפרק השני של אללה איסלאם/ הילה צ'יפמן

הפרק השני של "אללה איסלאם" עסק בשלושה נושאים עיקריים: מצבן של הנשים הערביות באירופה בתוך המשפחה, תופעת ההחזרה בתשובה, ההטפה לאיסלאם וההתאסלמות, והקונפליקט שבין חוקי השריעה וחוקי מדינות, ביחס למנהגי הלבוש של הנשים המוסלמיות, במדינות דוגמת דנמרק.

http://docu.nana10.co.il/Article/?ArticleID=923526

ביחס לתופעות כגון מילת נשים, רצח נשים בתוך המשפחה, אלימות פיזית ונישואין בכפייה, על כל התופעות האלה להיפסק לאלתר. אחיה של שרה מוחמד ואביה של המרואיינת הם שני אנשים שהייתי מטפלת בהם היטב אם הם היו נופלים לידי.

אך אם רוצים להציג תמונה בה אלימות במשפחה היא נחלתם הכמעט בלעדית של הערבים "שרה מוחמד מקבלת יותר ויותר טלפונים מנשים במדינות ערב שמבקשות מקלט מדיני, ונשים בתוך אירופה שמבקשות לברוח מהבית האלים", יש להציג מספרים- מה השיעור של אלימות בתוך המשפחה בקרב הערבים באירופה, לעומת בקרב ילידי אירופה הלבנים?

נשמע שהאלימות שהמרואיינת חוותה מאביה, נובעת מתסביך או מחלה נפשית, וזהו מקרה שאביה הוא גם ערבי. אנחנו שומעים על מקרים רבים של אלימות במשפחה, גם בישראל וגם באירופה הלבנה לא חסרים מקרים כאלו.

כמו כן, נישואים בכפייה אינם שונים בהרבה בסחר בנשים למטרות זנות או בסחר בבני אדם בכלל, תופעה שהיא נחלת העולם המערבי במידה לא קטנה.

גם בנושא זה- בעקבות הרצח של תיאו ון גוך- נאמר על ידי איש רוח כי "המיעוט המוסלמי באירופה יותר תוקפני מכל הרוב הלבן באירופה". "עובדה" זו מחוזקת בהתמקדות, בהמשך, של כמה שניות ארוכות בגופתו נעוצת הסכין של הבמאי, על מנת לחזק את הדרמה ותחושת האלימות שנובעת מהצילום. התקריב הנוסף שערך כמה שניות הייתה של אישה לבושת בורקה, שבמקרה שפת הגוף שלה הייתה נראית כאילו היא מפחדת או מודאגת. כמה נשים לובשות בורקה יש שאינן לחוצות? בכמה נשים שאינן לבושות בורקה ושהיו מודאגות ממשהו, נתקל הצלם?

הנושא השני שמוצג בפרק הוא נושא הבורקות וכיסוי הפנים של הנשים, אשר אסורים על פי החוק הבלגי והחוק במדינות נוספות. כבר ראינו בפרק הראשון שהאירופאים הלבנים מעוניינים בבידוד מהערבים ושאין אינטגרציה בין שתי הקבוצות האתניות, אז מדובר כאן בהתערבות בתרבות זרה ובחופש הבחירה של הנשים הערביות באירופה. נאמר שהשוטר הוכה משום שעצר אישה עם בורקה,

אחד המרואיינים הלבנים אומר "הם גילו את נקודת החולשה שלנו. אנחנו לא יודעים לשים קו אדום. אנחנו סובלניים כלפי אי-הסובלנות שלהם כלפי הסובלנות שלנו" בעוד מופגנת כאן חוסר סובלנות וכפייה, כלפי התרבות שלהם. לאפשר ללבוש בורקה אינה "כניעה לקיצוניות", גם אם לבוש זה הוא קיצוני, זה לאפשר לקבוצה האתנית השנייה להחליט עד כמה ברצונה להיות קיצונית בדתה.

ייתכן שכיסויי הפנים נכפים על הנשים על ידי הגברים, סביר להניח שכך הוא לפחות בחלק מהמשפחות. אך לקבוע כי אין ללבוש אותם, היא כפייה שמופעלת על 100% מהנשים.

היחס הקיצוני כלפי כיסוי הפנים מעורר שאלות רבות. אחד מהפוליטיקאים הגדיר את הבורקה כ"כלא מבד, בית סוהר מהלך". האם לבוש הוא זה שקובע האם האישה היא חופשייה או כבולה? נראה כי בתרבות המערבית, התשובה, לצערי הרב, היא- כן.

נראה שכמו בישראל, אישה מוגדרת על פי יופיה ומלבושה, ולכן ה"חופש" הוא החופש ללבוש כל מיני סוגי בגדים. בורקה איננה בית כלא, היא סוג לבוש. החופש הוא החופש לעבוד, ללמוד, ליצור, לחשוב ולדבר. אין זה משנה אם האישה לובשת חצאית מיני וסטרפלס, או בורקה. אבל למערבים זה כן משנה, כי עבורם מהות האישה הוא היופי שלה. וה"חופש"- החופש להציג יופי זה.

נשים בישראל ובמערב למעשה נמצאות בבית כלא מבד. הן משוכנעות להשקיע ממון וזמן רבים בטיפוח המראה, ונראה לעיתים כי תפקידם היחיד הוא לענג את עיניי הגברים שסביבם. לכן נראה שמכאן הרצון מצד הגברים באירופה להנציח את סגנון הלבוש המקובל ומכאן האמירה של אחד הפוליטיקאים כי הבורקה היא "הביטוי החזק ביותר של האפלייה".

נושא כיסוי הראש הוא נושא שלא עוסק בנשים מוסלמיות, אלא של רצון של האירופאים הלבנים לכפות על הערבים את תרבותם, ושל הגברים האירופאים להמשיך לחפצן את הנשים המתגוררות באירופה. גם לנושא המרות הדת אין קשר למעמד האישה באיסלאם. למעשה בפרק כולו רואיינו 4 רק נשים- שלוש בנושא של נשים, אחת בנושא של ההתנגדות לח'יגאב. בשאר הסדרה כולה רואיינו רק שלוש נשים, אך שרואיינו גברים רבים. אז ניתן לתהות על מחויבותם של יוצרי הסדרה, לשוויון בין המינים. אך קל להבין שהם גדלו בתרבות בה בצורה אוטומטית מראיינים גברים, והם פעלו בהתאם לחינוך שהם קיבלו ולחיברות שהם עברו.

נושא אחר שעולה בפרק היא המרת הדת של רבים באירופה לאיסלאם. מדובר בפרק על הטפות שנעשות ברחוב, על הפגנות שקוראות להחיל את חוקי השריעה תחת חוקי המדינה, על מרכזים בהם מתקיימות הרצאות על האיסלאם, ועל התאסלמות של נוצרים ויהודים.

מובן שמי שרואה באיסלאם "סכנה" וחושש מ"איום דמוגרפי" לא ישמח שאנשים ממירים את דתם לאסלאם, אך כל ההטפה ברחוב ובמרכזים והמרת הדת נעשית מבחירה, וכיוון שדיברו על חופש, אז חלק מהחופש זה לבחור דת שמתאימה לאופי של בן אדם גם אם זה לא מתאים לאופי של הסביבה ממנו בן אדם בא, ולכל אדם זכות לספק אינפורמציה ולנסות לשכנע (שלא בדרכי שקר ומניפולציה) וכן לצרוך מידע שקיים.

בסופו של דבר, התרבות של כל איזור גיאוגרפי מוכתבת על פי רצונותיהם של חלק הארי של תושבי ותושבות האזור, ואם יהיה באירופה תרבות מוסלמית בעקבות התאסלמות- סימן הוא שזה מה שרוב התושבים והתושבות רצו.

היו אמירות על רצון שבלגיה תאמץ את חוקי השריעה. ראיונות אלה שייכים לפרק השלישי ולא ברור מדוע הוא הוכנס לפרק השני, אך בקצרה:

אינני מכירה את חוקי השריעה, אך האמירה של אחד הצעירים כי הדמוקרטיה משנה את החוקים שלה כל יומיים היא נכונה. בשיטה הדמוקרטית נבחרים אחת למספר שנים חברי כנסת, והם משנים את החוקים על פי רצונם, לרוב על פי האינטרסים שלהם. כך נולדו בישראל חוק ההסדרים וה"תספורת", כך מין הסתם נולדים בצרפת חוקים שמיטיבים רק עם בעלי ההון. ייתכן שהשריעה קפיטליסטית יותר מחוקי בלגיה וייתכן שההפך, כך או כך לפחות אלו חוקים קבועים שאינם משתנים על פי גחמות בעלי הכוח.

מצער לשמוע כי השייח' שרואיין לתוכנית מדבר בגנות הקומוניזם והסוציאליזם. הסוציאליזם האמיתי מעולם לא יושם באף מדינה מערב אירופאית, מה שמיושם זה "פשרה" בין הסוציאליזם לקפיטליזם, אשר נוטה יותר לצד הקפיטליזם וזורקת פירורים בדמות קצבאות עלובות לעניים ביותר, והקומוניזם ברוסיה כנראה יושם על ידי מנהיג מושחת שניצל זאת לטובתו במקום לטובת העם.

ניתוח הפרק הראשון של הסדרה

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על נשים וגברים בערב ובמערב- ניתוח הפרק השני של אללה איסלאם/ הילה צ'יפמן

  1. פינגבאק: אללה איסלאם- ניתוח הפרק הראשון/ הילה צ'יפמן | הכל שטויות בחדשות

  2. דונה הגיב:

    מאד שמחתי לקרוא את הכתבה ואפילו שיתפתי אותה בפייסבוק.
    הרגשתי מחוברת למה שכתבת ודווקא בטור מוסלמית שראתה את הפרק הזה שמטרתו לעודד איסלאמופוביה.
    באמת אחלה כתתבה.
    משמח אותי לדעת שיש אנשים שעדיין מאמינים בחופש ביטוי וחופש דת ומוכנים לקבל את השונה.

  3. פינגבאק: רואות עולם « האחות הגדולה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s